IGSU - bate obrazul pompierilor nemulțumiți: 85% din activitatea pompierilor o reprezintă intervențiile SMURD. 900 de militari trag din greu, restul de 4000... stau??

Joi, 10 Ianuarie 2019București

Stema IGSU Dragi cititori, vă informăm pe această cale că scrisoarea unui bătrân camarad publicată de redacția noastră în după amiaza zilei de miercuri, 9 ianuarie a.c., nu a rămas necitită de eșaloanele superioare. Așa cum era de așteptat, Doamna ministru Carmen Dan nu s-a coborât la a răspunde unui bătrân pompier, dar se pare că și-a mobilizat aghiotanții de la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență care au considerat de cuviință să adreseze redacției Agenda Pompierului, câteva precizări.

Tonul scrisorii ne aduce aminte că ne aflăm în perioada premergătoarea examenului de concurs pentru ocuparea postului de inspector general și ne arată că românul își face vara sanie și iarna căruță, cu alte cuvinte, dacă tot n-avem cod portocaliu de ninsoare și nici vreun raliu în desfășurare, redactăm epistole în care explicăm jurnaliștilor rău intenționați și subordonaților indisciplinați, importanța SMURD și... multe alte lucruri interesante pe care vă lăsăm plăcerea de a le descoperi singuri. Menționăm că apreciem interesul acordat revistei dar mai ales rapiditatea cu care reprezentanții IGSU au redactat 3 pagini de precizări în mai puțin de o zi, în condițiile în care pentru a ne transmite o copie a fișei postului de inspector general le-a luat 14 zile. E o evoluție!

"Stimată doamnă Ioana Anamaria Ungur,

Apreciem interesul continuu manifestat față de arma pe care o reprezentăm și vă suntem recunoscători că aduceți în atenție aspecte sesizate de cadre ale instituției noastre, care au ales să apeleze la sprijinul dumneavoastră, depășind astfel etape ierarhice pe care orice militar are obligația să le cunoască, să le respecte și să le urmeze. Am manifestat permanent deschidere și transparență, astfel că ați beneficiat de informațiile comunicate public care certifică evoluția în timp a IGSU și rolul pe care instituția noastră a reușit să-l probeze, ca autoritate în aplicarea legii din România."

Ne onorează încrederea pe care pompierii militari ne-o acordă și facem precizarea că ei ajung la noi atunci când ierarhic, se lovesc de răspunsuri în doi peri sau de politica pumnului în gură. Ar fi inutil să ne prefacem și noi, și domniile voastre că nu știm despre ce este vorba. Arhiva revistei poate contribui cu succes la împrospătarea memoriei.

"Creșterea și performanța unei instituții pot fi măsurate în numărul vieților salvate, în eficiența misiunilor susținute de tehnica de intervenție, pregătirea personalului și, nu in ultimul rând, de perseverența în ducerea la îndeplinire a obiectivelor instituționale, orientate spre siguranța cetățeanului. Mărturie stau și aprecierile organismelor similare din străinătate, alături de care s-au desfășurat misiuni importante, de anvergură."

Revista Agenda Pompierului nu a contestat niciodată performanța instituției Pompierilor, ar fi însemnat să nu recunoaștem truda a mii de oameni care au determinat creșterea și performanța IGSU. Noi am relatat/am publicat/am tras un semnal de alarmă referitor la durerile și neajunsurile cu care se confruntă acești oameni care sunt motorul insituției cu care vă mândriți. Noi am vorbit tocmai despre acești oameni, despre care dumneavoastră, până și în aceste precizări pe care ni le adresați vorbiți impersonal ca despre niște cifre anexe ale unei instituții, singura care contează. Da, e adevărat, nouă, ne pasă de oameni, pe când Domniile voastre, cu tot respectul, doriți doar să îi determinați să nu cârtească, să se bucure că au un loc de muncă și să uite/sa renunțe să-și ceară drepturile.

"Dezvoltarea unei instituții include viziuni, planuri, strategii, a căror implementare presupune, atât efort, dedicare și angajament din partea personalului propriu - operativ și neoperativ, cât și alocări bugetare adecvate implementării măsurilor respective. Prezența IGSU, alături de alte instituții, în coordonarea DSU, impune corelarea și integrarea viziunii de dezvoltare a sistemului integrat de răspuns la urgență. Misiunile s-au diversificat în timp, tipurile de risc comportă ample manifestări, iar aceste câteva aspecte reclamă, fără echivoc, adaptarea rapidă în furnizarea răspunsului pentru protecția comunităților. Astfel, la nivel instituțional au fost prioritizate acțiuni care să susțină gestionarea misiunilor noastre, atât prin dotarea cu echipamente și tehnică performantă de intervenție, cât și prin pregătirea personalului, la un nivel adecvat statutului de profesionist.

În articolul publicat regăsim câteva aspecte asupra cărora, din considerente instituționale, pentru corecta informare a cititorilor, facem următoarele precizări: Referitor la conceptul SMURD, beneficiul pe care asistența medicală de urgență în faza prespitalicească, destinat protecției vieții și a stării de sănătate a populației în general, este unul cert, probat în primul rând prin miile de vieți salvate anual."

Nu a contestat nimeni beneficiul adus de asistența medicală de urgență în faza prespitalicească. Dar, sincer vorbind, câte din cazurile pentru care SMURD-ul (fie el concept, fie sistem, fie o excrescență a IGSU) consumă resurse sunt cu adevărat vitale?

"Subliniem, așa cum am făcut-o în nenumărate rânduri, că misiunile de acordare a primului ajutor calificat, de asistență medicală de urgență și de descarcerare, pe care le presupune acest concept, reprezintă nu numai o medie de peste 85% din totalul misiunilor noastre, ci și un avantaj public, având în vedere condițiile dificile existente în sistemul de sănătate din România, cauzat de lipsa personalului medical."

Afirmația conform căreia intervențiile SMURD ("concept" făra personalitate juridică și care nu se poate susține/întreține singur și care fără o bază legală care să îi confere personalitate juridică rămâne doar o inscripție drăguță pe mașinuțe roșii) reprezintă o medie de peste 85% din totalul intervențiilor la nivel de IGSU arată superficialitate și ignoranță deopotrivă față de proprii oameni. Dacă Dumneavoastră ca militari pompieri puteți compara intervenții care de mult prea multe ori se rezumă la transportul anumitor categorii de persoane de la reședință la UPU, fără ca viața acestora să fie cu adevărat în pericol, cu o intervenție la un incendiu de proporții, este regretabil. Puneți un egal neechitabil și ireal între tipurile de intervenții.

Vă reamintim că deseori chiar Unitățile de Primiri Urgențe sunt sufocate de fluxul mare de pacienți aduși la UPU fără ca viața lor să fie în pericol. Desigur, imaginea SMURD este în creștere, dar bugetul de stat și instituția Pompierilor are doar de pierdut. Grație unor lacune, sistemul merge, iar militarii pompieri au ajuns să trateze panariții, să se prezinte la un caz dar, deseori, depășiți de competență, pentru că sunt, totuși, militari nu medici sau asistenți, să aștepte sosirea colegilor de la SAJ. Oare câte intervenții din acest procent de 85% reprezintă cazuri în care într-adevăr se intervine pentru a salva o viață aflată în pericol, adică o urgență?

"De aceea, fără a diminua importanța și riscul implicate de celelalte misiuni din competență, tratăm cu aceeași responsabilitate misiunile SMURD, iar soluțiile adoptate de-a lungul timpului, în condițiile lipsei evidente de personal, au căutat în principal acoperirea întregii plaje de misiuni aflate în competență."

Iertat să ne fie, lipsa evidentă de personal este o problemă de management veche și continuu acutizată a cărei responsabili sunt conducerea IGSU, conducerea DSU și conducerea MAI, deopotrivă. Această lipsă evidentă de personal despre care în sfârșit aveți curajul să vorbiți ESTE UN ATENTAT LA SIGURANȚA CETĂȚEANULUI, problemă mult mai gravă decât o lăsați Dumneavoastră să pară în beția de cuvinte cu care ne onorați.

"Dintre aceste soluții, le menționam pe cele mai relevante:

  • Modificarea duratei de școlarizare a elevilor Școlii de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă Boldești, prin dublarea anuală a numărului de absolvenți;

  • Trecerea la un program de lucru 24/48, fapt care a generat o creștere cu aproximativ 16% a personalului operativ din subunitățile de intervenție;

  • Promovarea unui proiect de memorandum pentru suplimentarea personalului operativ cu funcție de soldat/gradat profesionist, care să permită atât acoperirea nevoii operaționale, cât și o evoluție ulterioară, normală, în cariera de militar."

Programul 24/48 e o expresie folosită de noi, neprofesioniștii de pe lângă pompieri, Dumneavostră ca specialiști, reprezentanți ai IGSU, puteti folosi liniștiți denumirea din documente, programul de 91-93 ture pe an...

"Într-adevăr, lipsa de personal duce la încadrarea prin cuplaj a unor categorii de tehnică, dar dezavuăm în mod categoric ideea că încadrarea personalului (spre exemplu pe autospeciala de stins incendii) s-a făcut pentru asigurarea „bunului mers al conceptului SMURD”."

Nu comentăm. Vă atragem doar atenția că ați depus un jurământ ca militari, chiar dacă poate cu mult timp în urmă, care se încheie cu următoarea formulă "Așa să îmi ajute Dumnezeu!"

"Argumentăm prin faptul că nevoia de dotare și încadrare stabilită potrivit realității din teren și a criteriilor de performanță stipulate de legislație ar reclama ca 446 de ambulanțe SMURD să fie zilnic în intervenție la nivelul României. Din păcate, acest lucru nu este posibil la acest moment, intervenția operativă fiind acoperită doar cu o medie de 300 de echipaje disponibile zilnic.

Pe de altă parte, frecvența mai redusă de producere a situațiilor de urgență, altele decât cele SMURD, justifică prin media de peste 85% din totalul intervențiilor încadrarea zilnică a cât mai multor ambulanțe SMURD pe tura de serviciu.

De aceea, încadrarea prin cuplaj a tehnicii de intervenție permite utilizarea aceluiași personal pentru deservirea mai multor categorii de mijloace, care deși nu este ideală, este uzitată de toate serviciile de urgență din lume.

Amintim în acest sens că misiunile pe care le execută pompierii români nu diferă de cele derulate de omologii lor din alte state precum Franța, Germania, SUA, Japonia și multe altele, țări în care implicarea în intervențiile de prim-ajutor, asistență medicală de urgență și descarcerare reprezintă peste 80% din activitatea instituțiilor respective. Există și țări în care aceste tipuri de misiuni sunt acoperite integral de pompieri, iar în altele (inclusiv Romania), acestea sunt asigurate în mod complementar cu alte instituții existente, abilitate în furnizarea răspunsului la urgențe (exemplul din țara noastră fiind SMURD - SAJ)."

În țara noastră își desfășoară activitatea două sisteme de acordare a primului ajutor calificat, ambele susținute de stat, dar concurente: SMURD-SAJ. Unul cu militari profesioniști duși cu japca la cursuri de paramedici, celălalt cu personal medical pregătit ca atare și, desigur, plătit, ca atare.

"Totodată, pentru furnizarea unei imagini reale, amintim că cele 300 de ambulanțe SMURD operaționale zilnic sunt încadrate cu aproximativ 900 de militari (care asigură 85% din totalul intervențiilor), din cei aproximativ 5.000 salvatori aflați zilnic în tura de serviciu. De asemenea, subliniem faptul că modul de gestionare a situațiilor de urgență se bazează și pe creșterea capacității de intervenție în cazul unor situații deosebite care necesită suplimentarea cu personal, astfel că subunitățile IGSU pot efectiv dubla personalul încadrat pe o tură, într-un timp scurt."

În concluzie, 900 de pompieri trag din greu pe ambulanțele de prim-ajutor calificat, inscripționate cu conceptul SMURD, în timp ce alți 4100.... ce fac? Dorm? Presupunem că niciun comunicat de presă nu pleacă, mai ales spre noi, fără aprobarea conducătorului insituției. Dacă până și comandantul pompierilor consideră că 900 din militari/tură, din 5000, asigură 85% din totalul intervențiilor... noi ce să mai spunem?

SRI plătește specialiști antitero chiar dacă România nu a fost ținta unor atentate teroriste. Și MApN plătește oameni deși România nu e teatru de război. Și nimeni nu consideră că acești oameni "stau". Sau lucrează doar o parte din ei. De la Alexandru Ioan Cuza încoace, domnitorul care i-a răsplătit pe pompierii și soldații care au participat la luptele din Dealul Spirii, nu și-a pus nimeni problema că pompierii stau.. sau că lucrează doar 18-20% din ei... E drept, Cuza nu auzise de SMURD.

"Important de menționat este și faptul că numai anul trecut IGSU a plătit din fonduri europene aproape 124 milioane euro pentru dotarea unităților subordonate cu tehnică de intervenție, precum și a serviciilor de ambulanță. Aspectul certifică îndeplinirea unui alt obiectiv prioritar ce vizează înlocuirea mijloacelor vechi de intervenție cu altele noi, pentru furnizarea răspunsului de calitate la solicitările cetățenilor, în condițiile în care peste 40% dintre acestea dețin o vechime de peste 30 de ani."

Faptul că IGSU cumpără pe bani europeni ambulanțe și pentru serviciile de ambulanță nu știm dacă este tocmai un motiv de mândrie sau o realizare. Bănuim însă că are legătură cu modul în care banii europeni destinați în această direcție se plimbă de la Ministerul Sănătății la Ministerul Afacerilor Interne după cum își găsește locul secretarul de stat Raed Arafat. Din câte cunoaștem există în acest sens discuții și chiar procese care nu fac obiectul discuției în acest moment.

"În final, bazându-ne pe buna colaborare și pe deontologia profesională care implică prezentarea cu obiectivitate a informațiilor oficiale de interes pentru opinia publică, păstrăm convingerea că precizările noastre vor fi făcute publice."

După cum puteti constata, am făcut publice precizările Domniilor Voastre! Adnotările ne aparțin.

 

Articolele publicate de agendapompierului.ro pot fi preluate de alte publicații online doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articol. Orice abatere de la aceasta regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor și va fi tratată ca atare.