Raed Arafat lasă ISU-urile, 3 zile, fără comandă operativă! Cine răspunde când nimeni nu mai e la comandă?

Marți, 06 Mai 2025București

Raed Arafat lasa ISU urile  3 zile  fara comanda operativa  Cine raspunde cand nimeni nu mai e la comanda | imaginea 1 Weekendul ce urmează, săptămâna dintre alegeri, Raed Arafat s-a gândit că e un moment “potrivit” să lase inspectoratele de pompieri, pentru 3 zile, descoperite la capitolul comanda operativă. Motivul? Oficial, cică organizarea unui atelier de lucru cu tema: “Consolidarea mecanismelor de răspuns în situații de urgență la nivelul Departamentului pentru Situații de Urgență și structurile aflate în coordonare”.

În perioada 9–11 mai, din fiecare județ al României, trei dintre cele mai importante figuri ale conducerii operative ISU — inspectorul-șef, prim-adjunctul acestuia și șeful centrului operațional — vor fi plecați simultan într-o deplasare de reprezentare. Pe hârtie, poate părea un eveniment banal sau o simplă rotație de cadre. În realitate, este o decizie care golește, timp de 3 zile, comanda operativă a întregului sistem național de intervenție în situații de urgență. Cu alte cuvinte, în cazul unui incendiu major, accident chimic, explozie sau catastrofă naturală, nu va exista nimeni în poziție validată să ia decizii esențiale în primele ore. Și totul se întâmplă într-o țară care a trăit, recent, Crevedia — simbolul dureros al eșecului instituțional în intervenție.

Întrebări justificate

Ar fi de menționat câteva aspecte:

  1. DSU nu a mai organizat astfel de convocări până acum, în toată istoria sa. Până la urmă era și firesc să nu le organizeze întrucât DSU este o structură cu rol de COORDONARE (fie ea și permanentă) în situații de urgență, fără personalitate juridică și astfel de “ateliere” se lasă cu cheltuieli mari în bugetul IGSU, singura instituție care plătește pentru “ideile” prealuminatului Arafat.
  2. De ce s-a considerat oportun să se organizeze această convocare soldată cu risipă de resursă umană și fonduri, taman între cele două scrutinuri?
  3. În timp ce întregul MAI este în “criză” financiară, iar orele suplimentare plătite au devenit un lux, Arafat convoacă câte 3 oameni din comanda fiecărui județ, la Mamaia, pentru 3 zile, DIN TIMPUL LIBER. Acestora li se vor acorda atât drepturile de delegație, cât și plata cu 75% a orelor suplimentare.
  4. În 20 mai, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, are planificată una din convocările anuale, la Iași, cu prilejul aniversării a 20 de ani de SMURD și 190 de ani de la înființarea unității de pompieri. Ne întrebăm și noi care e urgența măritului Arafat și ce nu putea comunica inspectorilor șefi, 10 zile mai târziu, în calitate de invitat la convocarea IGSU?
  5. La întâlnire cu Arafat vor fi prezenți toți inspectorii șefi, toți prim-adjuncții inspectorilor șefi, și toți șefii Centrelor Operaționale. Asta înseamnă, cele mai importante funcții de comandă din structura unui inspectorat, pe linie de coordonare a intervenției. Desigur, mai există adjuncți, care vin din sfera Logistică sau a Prevenirii, care nu au aceeași experiență în coordonarea intervențiilor. Pe scurt, lăsăm ISU-urile descoperite că Arafat are chef să vadă puhoiul de ofițeri ascultându-l.

“Pe bogăție”, pe banii statului: spargem vreo 40.000 de euro în 3 zile.

Chiar dacă IGSU nu va plăti cazarea ofițerilor participanți, aceștia fiind cazați la hotelul MAI, rămân însă cheltuieli importante de transport și ore suplimentare. L-am rugat pe chat GPT să ne facă un calcul, cam cât plătește IGSU pentru a facilita “întâlnirea” lui Arafat cu comandanții al căror șef nemijlocit sau direct nu este. Pompierii activează sub comanda unui inspector general,un prim-adjunct inspector general, care pot comunica, cum o fac de peste 10 ani, dispozițiile secretarului de stat, spre unitățile teritoriale. Suma reprezentând cheltuiala minimă pe care ar achita-o IGSU pentru ambițiile lui Arafat, va sări pe la 40.000 de euro, cu tot cu transport, diurnă, ore suplimentare plătite cu 75%. În acest context îl întrebăm și noi pe Cătălin Predoiu, ministru de interne și prim-ministru interimar, ce părere are și dacă știe care e urgența majoră pentru care s-a dispus această convocare?

Dispoziția lui Arafat se bate cap în cap cu Concepția generală privind planificarea, pregătirea, organizarea și desfăşurarea acţiunilor de răspuns/OIG 40132024

Aceasta prevede la Art. 12 și 13 că centrele operaționale coordonează tehnic și operațional toate intervențiile în plan județean. Fără șeful COP, se pierde nodul principal de decizie și comunicare operativă.

Conform Art. 15 și Art. 21, pregătirea și desemnarea personalului operativ este responsabilitatea inspectorului-șef și prim-adjunctului. Dacă ambii lipsesc, nu mai are cine aproba: deciziile tactice la evenimente majore; reconfigurarea dispozitivelor de intervenție; activarea sau suplimentarea echipajelor SMURD sau a celor de intervenție.

La Art. 41 se vorbește despre activarea gradelor de urgență mai ridicate (II–IV) implică decizie din partea conducerii ISU și a dispeceratului. Fără cei trei oameni-cheie, acest lucru devine aproape imposibil sau, în cel mai bun caz, lent și vulnerabil procedural.

Absența simultană a inspectorului-șef, a prim-adjunctului și a șefului COP din fiecare județ și a celor de la nivel național pentru 3 zile creează un gol critic de comandă care contravine clar principiilor din Concepția Generală privind planificarea, pregătirea, organizarea și desfăşurarea acţiunilor de răspuns întrucât art. 5 și art. 13 impun asigurarea capacității permanente de reacție iar art. 15 și 41 cer prezența continuă a comenzii pentru a răspunde gradual și eficient la urgențe.

Singura modalitate acceptabilă pentru lipsa tuturor celor 3 ocupanți ai principalelor funcții operative, ar fi emiterea de ordine clare de delegare de competență și operaționalizarea unor comandanți înlocuitori, cu asumare scrisă și exercițiu de comandă prealabil. Altfel, e un risc real de paralizie operațională în toate cele 40 de județe.

Dacă în zilele convocării o explozie ar zgudui o fabrică din Maramureș, o alunecare de teren ar izola un sat sau un accident rutier ar implica zeci de victime în Vestul țării, cine va semna planul roșu? Cine va comanda forțele, cine va redistribui resursele, cine va cere ajutorul celorlalte județe? Răspunsul e îngrijorător de simplu: nimeni — sau oricine, într-un vid de autoritate care contravine legii și bunului simț operațional. Domnule ministru de interne, vă asumați?

 

Articolele publicate de agendapompierului.ro pot fi preluate de alte publicații online doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articol. Orice abatere de la aceasta regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor și va fi tratată ca atare.