11 februarie - „Ziua Numărului European de Urgenţă - 112”

Duminică, 10 Februarie 2013

Ziua numarului european de urgenta 112 | imaginea 1 Parlamentul European şi Comisia Europeană au declarat ziua de 11 februarie, „Ziua Numărului European de Urgenţă - 112”, în încercarea de a aduce la cunoştinţa publicului larg informaţii despre acest serviciu şi de a determina autorităţile naţionale să sporească capacităţile plurilingve în interiorul acestuia.

Numărul european de urgenţă 112 a fost lansat în 1991 pentru a oferi un serviciu unic pentru apelurile de urgenţă disponibil în toate Statele Membre ale U.E., în plus faţă de numerele naţionale de urgenţă, cu scopul de a spori disponibilitatea serviciilor de urgenţă, în special pentru persoanele care călătoresc în Statele Uniunii Europene.

Începând cu 1998, Statele Membre ale U.E. sunt obligate, în temeiul reglementărilor comunitare, să garanteze că toţi utilizatorii serviciilor de telefonie fixă şi mobilă pot apela gratuit serviciul 112. Din anul 2003, operatorii de telecomunicaţii au obligaţia de a furniza serviciilor de urgenţă informaţii privind localizarea apelantului pentru ca acestea să poată ajunge rapid la victimele accidentelor.

Din decembrie 2008, cetăţenii Uniunii Europene au posibilitatea de a apela gratuit la serviciile de urgenţă din orice punct al Uniunii Europene formând 112, atât de la telefoanele mobile, cât şi de la cele fixe. În România, utilizarea centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă, a început în Bucureşti, in iunie 2004, şi s-a încheiat cu judeţul Tulcea, în martie 2005. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) 112 a devenit operaţional la nivelul întregii ţări. SNUAU este constituit în scopul furnizarii către cetăţeni a Serviciului de urgenţă 112 şi asigură preluarea apelurilor de urgenţă de la cetăţeni şi, după caz, transmiterea acestora către agenţiile specializate de intervenţie, sau al prelucrării lor şi alertării directe a echipajelor de intervenţie în vederea asigurării unei reacţii imediate, uniforme şi unitare pentru soluţionarea urgenţelor. Pentru furnizarea Serviciului de urgenţă 112, SNUAU este compus din centrele unice pentru apeluri de urgenţă, dispeceratele de urgenţă şi dispeceratele integrate de urgenţă, organizate la nivel de reşedinţă de judeţ, la nivelul municipiului Bucureşti şi la nivelul municipiilor şi oraşelor sau acolo unde este necesar.

Sistemul asigură cooperarea între agenţiile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, SMURD şi Jandarmeriei care au obligaţia de a asigura intervenţia la urgenţe. Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 este compus din personal specializat care răspunde la apelurile de urgenţă 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiţi pentru a asista apelanţii în cazuri de urgenţă şi a-i ajuta în cel mai scurt timp posibil. Numărul unic pentru apelurile de urgenţă 112, se apelează atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de intervenţie, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Numarul 112 este gratuit si poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil în România şi întreaga Uniune Europeană.

 

Articolele publicate de agendapompierului.ro pot fi preluate de alte publicații online doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articol. Orice abatere de la aceasta regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor și va fi tratată ca atare.