Accident feroviar cu 16 victime

Marți, 12 Noiembrie 2013Bistrița-Năsăud
Autor: plt.Marius Rus

Accident feroviar cu 16 victime | imaginea 1 Miercuri, 16 octombrie a.c., în jurul orei 08.38, dispeceratul integrat I.S.U. - S.A.J. a fost informat despre producerea unui accident feroviar între localităţile Gledin şi Râpa de Jos, km 33+200m. O drezină, în care se aflau 16 persoane, a intrat în coliziune cu un tren de marfă care circula în aceiaşi direcţie.

Din cauza amplorii evenimentului şi a numărului mare de victime, inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bistriţa”, al judeţului Bistriţa - Năsăud, lt. col. dr. ing. Florea Constantin, solicită prefectului judeţului punerea în aplicarea a Planului roşu de intervenţie stabilit pentru judeţul Bistriţa - Năsăud.

În cel mai scurt timp, la locul indicat, s-au deplasat două echipaje de descarcerare, două echipaje de terapie intensivă mobilă SMURD (TIM), un echipaj de prim ajutor SMURD (EPA) şi o autospecială de primă intervenţie şi comandă (APIC) din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bistriţa” al judeţului Bistriţa – Năsăud, împreună cu 6 ambulanţe aparţinând Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bistriţa – Năsăud, un echipaj al jandarmilor bistriţeni care a asigurat zona şi 7 echipaje de poliţie din cadrul IPJ Bistriţa – Năsăud şi Poliţia Transporturi Feroviare.

Salvatorii bistriţeni au fost sprijiniţi de către forţe şi mijloace din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Horea” al judeţului Mureş care au intervenit cu două autospeciale de transport persoane victime multiple (ATPVM), un echipaj de terapie intensivă mobilă SMURD (TIM), două echipaje prim ajutor SMURD (EPA), două autospeciale de descarcerare, o autospecială suport logistic, o autospecială de primă intervenţie şi comandă (APIC) şi un echipaj tip C aparţinând Serviciului Judeţean de Ambulanţă Mureş.

Accident feroviar cu 16 victime | imaginea 2 Primele echipaje de intervenţie, aparţinând I.S.U. “Bistriţa”, au ajuns la locul accidentului, la ora 09.25, după parcurgerea distanţei de aproximativ 45 km, fiind urmate de echipajele medicale din cadrul Detaşamentului de Pompieri Reghin.

Ultimii 800 de m din itinerariul de deplasare au fost impracticabili autospecialelor de intervenţie, pompierii militari, paramedicii şi echipajele medicale fiind nevoiţi să se deplaseze pe jos, cu tărgi şi accesoriile necesare din dotare, pentru a ajunge cât mai rapid la victime. În urma recunoaşterii preliminare efectuate la faţa locului, s-a constatat că au rezultat 14 victime, neîncarcerate, dintre care 8 se aflau în interiorul drezinei, neputându-se autoevacua din cauza rănilor şi fracturilor, precum şi a faptului că uşile de acces erau blocate în urma coliziunii.

Salvatorii au solicitat, prin punctul de conducere de la locul evenimentului, scoaterea de sub tensiune a liniei electrice şi punerea acesteia la pământ, pentru evitarea producerii de accidente prin electrocutare pe timpul acţiunilor de intervenţie, calea ferată fiind electrificată pe tronsonul pe care s-a produs accidentul.

S-a constituit un punct de colectare a victimelor şi s-a efectuat triajul primar, după care victimele au fost transportate (800 m) la locul în care se aflau autospecialele. După o evaluare preliminară a stării victimelor de către echipajele medicale, pompierii militari care încadrează autospecialele de descarcerare şi paramedicii au extras victimele, pe rând, în vederea transportării acestora în punctul de triaj amplasat în apropierea căii de acces.

Accident feroviar cu 16 victime | imaginea 3 După constituirea celui de-al doilea punct de colectare, s-a efectuat triajul final, în urma căruia au mai apărut două victime conştiente şi fără leziuni, care plecaseră de la locul accidentului fără să anunţe.

Victimele au fost evacuate din drezină la punctul de colectare a victimelor, iar echipajele medicale au executat triajul final al victimelor, acestea fiind catalogate astfel:

  • 1 COD ROŞU (cu funcţiile vitale în pericol);
  • 12 COD GALBEN (urgenţe relative fără funcţii vitale in pericol);
  • 3 COD VERDE (leziuni minore).

În urma triajului, s-a luat decizia trimiterii către Unitatea de Primire Urgenţă Bistriţa a unui număr de 8 victime, toate prezentând leziuni care nu puneau viaţa în pericol, celelalte 8 victime, dintre care una în stare gravă, fiind transportate la Unitatea de Primire Urgenţe din municipiul Târgu Mureş.

Accident feroviar cu 16 victime | imaginea 4 Operaţiunile executate, prin aplicarea Planului roşu de intervenţie, au fost conduse de inspectorul şef al ISU „Bistriţa”, lt. col. dr. ing. Florea Constantin, în calitate de comandant al operaţiunilor de salvare, director de salvare medicală fiind dr. Toader Mădălin, coordonator UPU - SMURD Mureş.

Întreaga intervenţie a fost urmărită atent de întreaga presă centrală şi locală (judeţul Bistriţa – Năsăud, respectiv judeţul Mureş), activitatea de informare şi relaţii publice fiind gestionată, de la faţa locului, de către purtătorii de cuvânt ai I.S.U. „Bistriţa” și I.S.U. „Horea” al judeţului Mureş.

După trei săptămâni de la producerea accidentului, majoritatea victimelor au fost externate din unităţile spitaliceşti unde au fost internate, confirmarea că toate persoanele care au primit asistenţă medicală din partea salvatorilor bistriţeni şi mureşeni sunt în afara oricărui pericol, inclusiv victima care se afla în stare gravă momentul preluării, încununează reuşita intervenţiei.

Galerie imagini