De prin Legea 80 adunate: Cât de legală e punerea la dispoziție a celor trei ofițeri din comanda ISU București-Ilfov?

Sâmbătă, 05 Decembrie 2015București
Autor: Ioana Anamaria Ungur

De prin Legea 80 adunate  Cat de legala e punerea la dispozitie a celor trei ofiteri din comanda ISU Bucuresti Ilfov | imaginea 1 Punerea la dispoziție a celor trei ofițeri din comanda Inspectoratului pentru Situații de Urgență București-Ilfov a fost anunțată pe toate posturile de televiziune cu surle și trâmbițe de chiar Primul Ministru al României, Dacian Cioloș.

După ce au apărut precizările Agendei Pompierului referitoare la mazilirea lor publică, mass-media a încercat să le reabiliteze imaginea de ”mincinoși” și ”nedemni de funcții în conducerea ISU”.

S-a spus ba că au fost demiși, ba că au fost suspendați, ba puși la dispoziție din ordinul inspectorului general. În ciuda vehemenței cu care au fost declarați ”demiși”... Nimeni nu s-a mai sinchisit să verifice baza legală a mazilirii lor.

Cine a avut curiozitatea a citi Legea 80/1995, adică Statutul Cadrelor Militare, a văzut că există 2 paragrafe care fac referire la punerea la dispoziție a militarilor: articolul 82 și articolul 89.

Articolul 82 din Legea 80/1995

Articolul 82 prevede:

(1)Situația ofițerilor, maiștrilor militari și subofițerilor în activitate, care sunt puși la dispoziție, se soluționează după cum urmează:

a)pentru cei puși la dispoziție în vederea încadrării sau trecerii în rezervă ori în retragere, în termen de cel mult 3 luni. În cazuri excepționale, cu aprobarea ministrului apărării naționale, acest termen poate fi prelungit cu încă cel mult 3 luni. Pe timpul cât se află în această situație, cei în cauză îndeplinesc atribuțiile stabilite de comandanții unităților militare la a căror dispoziție sunt;

b)pentru cei puși la dispoziție în cazurile de boală stabilite prin hotărâre a Guvernului, la expirarea termenului de internare și a concediilor medicale pentru tratament, fără a depăși termenul maxim prevăzut de reglementările în vigoare pentru bolnavii salariați în administrația publică. Cadrele militare restabilite vor fi numite în funcție, iar cele a căror boală se menține vor fi trecute, după caz, în rezervă sau în retragere, cu drept de pensie conform legii;

c)pentru cei căzuți în captivitate, în termen de cel mult 3 luni de la înapoierea în țară. În această perioadă comisii speciale, stabilite prin dispoziție a șefului Statului Major General, vor cerceta condițiile căderii în captivitate și comportarea celor în cauză pe tot timpul acesteia. În funcție de rezultat, cei găsiți nevinovați vor fi încadrați în funcții, iar cei vinovați de fapte ce cad sub incidența legii penale vor fi trecuți în rezervă.

Asta ar însemna că celor trei ofițeri fie li se pregătește trecerea în rezervă, fie sunt bolnavi, fie au căzut în captivitate.

Articolul 89 din Legea 80/1995

Articolul 89 prevede:

Hotărârea privind menținerea în activitate a cadrelor militare trimise în judecată pentru săvârșirea de infracțiuni se ia după soluționarea definitivă a cauzei.

Cadrele militare în activitate din Ministerul Apărării Naționale se suspendă din funcție pe perioada în care, fiind în stare de arest preventiv, sunt urmărite penal, trimise în judecată ori sunt judecate de către instanțele judecătorești. Pe perioada suspendării din funcție, ofițerii, maiștrii militari și subofițerii nu beneficiază de niciun drept din partea Ministerului Apărării Naționale.

Cadrele militare în activitate din Ministerul Administrației și Internelor, Serviciul Român de Informații, Serviciul de Telecomunicații Speciale și Serviciul de Protecție și Pază se pun la dispoziție când sunt trimise în judecată sau sunt judecate de către instanțele judecătorești în stare de libertate pentru fapte în legătură cu exercitarea atribuțiilor funcțiilor în care sunt încadrate.

Cei trei nu au fost trimiși în judecată și cu atât mai puțin judecați deja de vreo instanță. În concluzie, nici aici nu se încadrează punerea lor la dispoziție.

Și totuși, la dispoziție. În baza cărei prevederi legale?

Un lucru este cert, cei trei sunt puși la dispoziție. Cum au ajuns cei trei ofițeri de la ISU București-Ilfov, col. Guță Mihai-Mirel, lt.col. Orlando Șchiopu și lt.col Giani Aldoiu să fie puși la dispoziție? O fi vreo lege secretă pe undeva, ne-o fi scăpat nouă vreo prevedere legală?

Dacă punerea la dispoziție nu se pliază pe prevederile Statutului cadrelor militare înseamnă că Guță, Șchiopu și Aldoiu mai reprezintă comanda ISU București Ilfov. Cât de legală e această punere la dispoziție? I-am văzut executați public de Premier, călcându-li-se în picioare dreptul la prezumția de nevinovăție iar punerea lor la dispoziție nu se încadrează în prevederile Statutului Cadrelor Militare.

În acest sens, întrucât subiectul punerii la dispoziție a celor trei ofițeri din comanda ISU București-Ilfov face un obiect de real interes în mass-media și constituie un precedent în Arma Pompierilor, solicităm public Inspectoratului General pentru Situații de Urgență precizarea exactă a temeiului legal care a stat la baza ordinului de punere la dispoziție a celor trei.