Numirea unui ofițer jandarm la conducerea IGSU încalcă Legi?

Vineri, 05 Februarie 2016București
Autor: Ioana Anamaria Ungur

Stema IGSU Legea nr.121/1996 privind organizarea şi funcţionarea Corpului Pompierilor Militari este o lege ORGANICĂ, și, încă ÎN VIGOARE, conform siteului Camerei Deputaților.

Legea 121/1996: Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari este condus de un ofiţer de pompieri

Articolul 4 al acestei Legi, prevede la alineatul 3: ”Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari este condus de un ofiţer de pompieri, în calitate de comandant al Corpului Pompierilor Militari, numit în această funcţie de ministrul de interne. El este ajutat în activitatea sa de adjuncţi numiţi de ministrul de interne.”.

Stupoare! OFIȚER DE POMPIERI. NU DE JANDARMI. Ce să înțelegem de aici? Că s-a comis o eroare? Că numirea de ieri de la vârful IGSU încalcă Legea 121/1996?

Legea 80: Trecerea ofițerilor dintr-o Armă în alta se face doar cu pregătire prealabilă

În plus, venind vorba de numirea unui ofițer jandarm pe funcție de conducere în altă Armă, Articolul 84 din Statutul cadrelor militare/Legea 80/1995 prevede:

”(1)Trecerea ofițerilor, maiștrilor militari și subofițerilor DINTR-O ARMĂ, serviciu sau specialitate militară ÎN ALTA se poate efectua, în raport cu nevoile armatei, DUPĂ OBȚINEREA UNEI PREGĂTIRI CORESPUNZĂTOARE, prin una dintre următoarele forme:

a)absolvirea, cu diplomă de licență, a unei academii militare sau a unei instituții civile de învățământ superior CU PROFIL CORESPUNZĂTOR ARMELOR, serviciilor și SPECIALITĂȚILOR MILITARE necesare armatei ori a unor instituții militare de învățământ pentru formarea ofițerilor, de către cei care nu au avut studii de acest nivel;

b)absolvirea unui curs de perfecționare a pregătirii sau de specializare cu durata de minimum 3 luni, urmată de un stagiu practic neîntrerupt de cel puțin 2 ani în noua armă, serviciu sau specialitate militară, pe timpul căruia să fi fost apreciați cu calificativul cel puțin "bun".”

Ordinul MAI nr.1134: Urgențele majore sunt conduse de inspectorul general

Peste toate, Ordinul MAI Nr. 1134 din 13 ianuarie 2006 pentru aprobarea Regulamentului privind planificarea, pregătirea, organizarea, desfășurarea și conducerea acțiunilor de intervenție ale serviciilor de urgență profesioniste legiferează la articolul 46:

” (1) Conducerea acțiunilor de intervenție, pe urgențe, se asigură astfel:

  • a) urgența I - de șeful gărzii de intervenție al subunității în al cărei raion de intervenție s-a produs situația de urgență;
  • b) urgența a II-a - de comandantul grupului de intervenție sau de inspectorul-șef, pentru inspectoratele unde nu funcționează grupuri de intervenție;
  • c) urgența a III-a - de inspectorul-șef în a cărui raza de competență s-a produs evenimentul;
  • d) urgența a IV-a - de inspectorul general al Inspectoratului General.”

Un inspector general care nu deține specialitatea MILITARĂ necesară funcției în domeniul situațiilor de urgență poate conduce astfel de intervenții? Numirea unui ofițer fără pregătire de specialitate în domeniul Armei nu creează oare o vulnerabilitate majoră în sistemul național de management al situațiilor de urgență? Are un astfel de ofițer experiența necesară în cazul unor acțiuni de salvare de la dezastre, accidente majore sau un cutremur devastator?

Evenimentele din ultimii ani au arătat că nenorocirile nu ocolesc România. În primele rânduri au fost mereu pompierii. Având în vedere faptul că numirea la comanda IGSU a unui ofițer de jandarmi (care nu deține specialitatea militară necesară postului) este fără precedent după Revoluția din 1989 dar și faptul că această numire pare a nu se plia întocmai pe prevederile legale în vigoare și cunoscute, solicităm respectuos Ministerului Afacerilor Interne un punct de vedere referitor la cele relatate mai sus.