Întrebări către IGSU: de la sancțiuni la competențe, echipamente de protecție și asigurări de viață

Sâmbătă, 01 Aprilie 2017București

Stema IGSU Având în vedere faptul că la inceputul lunii martie 2017, 2 subofițeri din cadrul ISU Neamț au fost sancționați cu mustrare scrisă pentru postările de pe Facebook, dar și faptul că pompierii români sunt obligați să urmeze cursurile modulului 2 de SMURD care presupune abord intravenos și intubare, având în vedere că subiectul asigurărilor de viață pentru pompierii militari rămâne unul sensibil și că echipamentele de protecție sunt și nu sunt, redacția noastră a adresat Inspectoratului General pentru Situații de Urgență câteva întrebări la care așteptăm cu nerăbdare răspuns:

Pe cine sancționăm și pe cine nu?

1) Din informațiile noastre, cei doi subofițeri de la Neamț au fost sancționați pentru faptul că au îndrăznit să distribuie pe Facebook, unul - un material care se referea la lipsa asigurărilor de viață a pompierilor militari, celălalt - un material care reprezenta o analiză pertinentă referitoare la abordul intravenos. Înțelegem că au fost sancționați pentru că militarii nu au dreptul să își exprime părerile în spațiul public, ei având posibilitatea de a se adresa prin raport superiorilor ierarhici. Întrebarea noastră este de ce nu au fost sancționați militarii care își exprimau pe Facebook susținerea față de doctorul Raed Arafat în momentele când se vorbea de posibila înlăturare a sa de la șefia DSU? Lor nu li se aplică aceleași paragrafe? Vă reamintim că doctorul Arafat în calitatea sa de șef al Departamentului pentru Situații de Urgență nu este militar, ba, mai mult, și-a exprimat public simpatiile politice. Salutăm ideea că militarul trebuie să respecte deținătorii de funcții de conducere în aparatul de stat, dar în același timp considerăm că exprimarea părerilor în spațiul public ar trebui taxată unitar. În plus, expresii de genul "Jos labele de pe SMURD" și altele asemănătoare nu sunt cele mai fericite și pașnice metode de exprimare la adresa unui MINISTRU bătut de gândul de a înlătura un secretar de stat. Repetăm: un secretar de stat, nu departamentul, nu SMURD-ul.

Abordul venos și intubarea, obligatoriu de executat sau nu?

2) Vă rugăm să precizați dacă modulul 2 de SMURD este OBLIGATORIU pentru pompierii militari. Dacă da, de ce sunt aceștia obligați a învăța manevre medicale care, până la urmă necesită aplecare, talent chiar, abilități mai deosebite. Din câte cunoaștem nu toți militarii sunt obligați să facă școala de șoferi spre exemplu. Cum justificați obligativitatea urmării cursurilor pentru modulul 2 de SMURD?

Paramedicul pompier și răspunderea

3) Care este baza legală în care paramedicii pompieri efectuează manevre medicale? Care sunt competenţele, protocoalele şi procedurile stabilite în condiţiile legii pentru ca aceștia să poată efectua intubări și abord intravenos, mai ales în condițiile în care, în baza legii ei nu răspund penal sau civil pentru eventualele greșeli. Manevrele despre care aminteam sunt manevre medicale, deloc lipsite de risc. Vă rugăm să ne lămuriți cum este protejat pompierul care efectuează astfel de manevre, după un curs obligat - forțat, în cazul în care comite o greșală în timpul exercitării acestor acțiuni aducând prejudicii pacientului?

Actul medical e definit de lege ca putând fi efectuat în EXCLUSIVITATE de CADRE MEDICALE iar paramedicii sunt conform legii 95/2006 "personalul fără pregătire medicală, instruit special la diferite niveluri în acordarea primului ajutor calificat, utilizând echipamente specifice, inclusiv defibrilatoarele semiautomate externe, activând în echipe, într-un cadru instituţionalizat". În aceeași lege ni se arată că primul ajutor calificat reprezintă "efectuarea unor acţiuni salvatoare de viaţă unor persoane care au suferit o accidentare sau îmbolnăvire acută, de către personal paramedical care a urmat cursuri speciale de formare şi care are în dotare echipamentele specifice acestui scop, inclusiv defibrilatoare semiautomate, funcţionând sub formă de echipe de prim ajutor într-un cadru instituţionalizat". Abordul intravenos presupune un pic mai mult, presupune administrarea unui tratament medical, la fel o intubare, deci un act medical care nu poate fi săvârșit decât de personal medical.

Pe de altă parte, aceeași lege spune că "Personalul paramedical nu răspunde penal ori civil, după caz, dacă se constată, potrivit legii, îndeplinirea de către acesta, cu bună-credinţă, a oricărui act în legătură cu acordarea primului ajutor calificat, cu respectarea competenţei acordate, protocoalelor şi procedurilor stabilite în condiţiile legii". Pe când, "Personalul medical răspunde civil pentru prejudiciile produse din eroare, care includ şi neglijenţa, imprudenţa sau cunoştinţe medicale insuficiente în exercitarea profesiunii, prin acte individuale în cadrul procedurilor de prevenţie, diagnostic sau tratament" și "răspunde civil pentru prejudiciile produse în exercitarea profesiei şi atunci când îşi depăşeşte limitele competenţei, cu excepţia cazurilor de urgenţă în care nu este disponibil personal medical ce are competenţa necesară".

Echipamentele de protecție, câte și pe unde au ajuns?

4) Vă rugăm să faceți câteva precizări referitoare la dotarea cu echipamente de protecție a pompierilor români. Mai precis, în perioada 2016-2017 câte echipamente de protecție au fost achiziționate, care este suma care a fost investită în această direcție și defalcat, pe fiecare inspectorat județean, câte echipamente de protecție s-au primit?

Asigurările de viață între a fi sau a nu fi

5) Dacă tot sancționăm oamenii pentru că se plâng de lipsa asgurărilor de viață, ce ne puteți preciza legat de acest subiect deosebit de sensibil? Vor avea pompierii români asigurări de viață sau de sănătate? Ce demersuri ați întreprins în acest sens?