Dragi pompieri, vă rugăm nu mai citiți Agenda Pompierului. Șefului DSU nu îi convine!

Luni, 05 Noiembrie 2018București

Dragi pompieri  va rugam nu mai cititi Agenda Pompierului  Sefului DSU nu ii convine | imaginea 1 Nu e tocmai un secret faptul că rândurile publicației noastre nu sunt pe placul șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, dr. Raed Arafat și nici pe placul comandanților pompierilor pe care îi comandă cu zel.

Agenda Pompierului a fost alături de Pompieri

Desigur, există și excepții, comandanți cu coloană vertebrală care nu consideră unele adevăruri dureroase, un atac la persoană, care ne înțeleg spiritul critic și care observă că ori de câte ori POMPIERII, ca Armă, au devenit ținta atacurilor mediatice sau au trecut prin clipe grele, noi, incomozii de la Agenda Pompierului, le-am fost alături. Vezi accidentul aviatic din Apuseni, vezi Colectiv, vezi incendiul de la Episcopia Greco-Catolică Oradea, vezi punerea la dispoziție a colonelului Șchiopu, vezi Moftinu, vezi neplata orelor suplimentare etc.

De mai bine de 5 ani de când suntem alături de pompierii militari, nu e prima dată când capete luminate și orgolii nemăsurate din MAI, DSU sau IGSU își manifestă, pe la colțuri, nemulțumirea la adresa Agendei Pompierului. Ne-am obișnuit. Revista în sine nu a fost creată pentru a ridica oasanale nimănui ci pentru a evidenția sacrificiul pompierilor și a spune adevărul. Chiar dacă acest adevăr are neajunsul de a deranja anumite persoane.

Ce nu am reușit să înțelegem niciodată este de ce acei superiori militari sau civili ai militarilor pompieri care s-au considerat nedreptățiți de cele scrise de noi nu au ales niciodată calea cinstită a dreptului la replică. Probabil au considerat că le e mai la îndemână să adune inspectorii șefii sau șefii Centrelor Operaționale, sau șefii diverselor departamente, servicii etc., în sobor și să le atragă atenția să privească Agenda Pompierului ca pe o publicație potrivinică.

Adevărul doare, independența enervează

Probabil niciodată nu am fi ajuns să scriem despre acest subiect, dar, a venit timpul să spunem lucrurilor pe nume. În primul rând regretăm sincer că stârnim nemulțumirea doctorului Raed Arafat pe care îl respectăm și prețuim pentru lucrurile bune pe care le-a facut pentru Pompieri. Nu înțelegem însă de ce simte nevoia să ia de urechi ba inspectorii șefi - la convocarea de la finalul lunii iunie, ba șefii centrelor operaționale județene cu prilejul SARTISS, reproșându-le ipotetica "apropiere" de Agenda Pompierului. Îi reamintim pe această cale că Agenda Pompierului a fost și va fi alături de oricine dorește binele Armei Pompieri. Și, din câte ne aducem aminte, am avut chiar o colaborare elegantă cu Domnia Sa.

Ce s-a schimbat? Poate spiritul critic de jurnaliști a "sărit calul" așteptărilor Domniei Sale. Ne pare rău. Probabil dacă am fi aplaudat exercițiul Seism 2018 - a cărui comandă unică și scenariu și le-a asumat și adjudecat - fără să ținem cont de realitate sau fără să semnalăm neajunsurile, dacă am fi contopit armonios SMURD cu Pompierii, dacă am fi încurajat militarii să facă ore suplimentare fără a fi plătiți corespunzător, eventual să îi criticăm pentru că nu acceptă statutul de supus și își cer drepturile, probabil dacă am fi primit cu brațele deschise și nu cu ironie morgile mobile, probabil dacă încurajam un inspector general pasionat de raliuri dar militar când vine vorba să nu iasă din cuvântul superiorilor politici, probabil dacă nu ne interesau efectele gazelor de la mitingul din 10 august, probabil dacă am încuraja pompierii să pună linie venoasă, vor nu vor, doar pentru a duce faima SMURD spre zona în care devine indispensabil, totul ar fi fost de la foarte bine în sus. Probabil chiar li s-ar fi recomandat ofițerilor din conducerea pompierilor să citească publicația.

Noi dorim să îi mulțumim domnului doctor pentru interesul pe care ni-l acordă. Reclama, fie ea și negativă, e binevenită. Desigur, cei care vor dori să citească Agenda Pomierului o vor face în continuare. Probabil nu vor mai îndrăzni să dea "like" sau "share" pe Facebook dar în sufletul lor ne vor simți și mai aproape. Poți înlănțui oamenii cu regulamente, dar sufletul e liber, are un singur stâpân: pe Dumnezeu.

Îl asigurăm pe această cale pe Domnul doctor Raed Arafat, încă o dată, de aleasa noastră considerație și de faptul că apreciem implicarea sa în dotarea cu tehnică de luptă a pompierilor militari. O spunem clar și răspicat. Dar asta nu înseamnă că vom tăcea când va veni vorba de aspecte mai puțin merituoase.

Precizări legale privind accesul la informațiile de interes public

Publicăm în rândurile de mai jos câteva articole din legea privind accesul la informațiile de interes public. E bine să ni le reamintim și noi, dar și cei care nu ne agrează. Din păcate, sau din fericire, simplul fapt că nu suntem pe placul unora nu reprezintă un motiv palpabil și legal pentru a "compromite" colaborarea publicației noastre cu insituția Pompierilor. Desigur, teama unora că își supără șeful suprem ar putea determina anumite reticențe. Neajunsuri minore. Legea rămâne lege. Iar noi nu ne-am situat prin articolele noastre, în afara prevederilor legale. Nici măcar în afara normelor elementare ale bunului simț.

Legea 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public, prevede câteva aspecte referitoare la colaborarea insituțiilor media cu autoritățile publice:

  1. Accesul liber şi neîngrădit al persoanei la orice informaţii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele internaţionale ratificate de Parlamentul României.
  2. Orice persoană are dreptul să solicite şi să obţină de la autorităţile şi instituţiile publice, în condiţiile prezentei legi, informaţiile de interes public.
  3. Autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informaţiile de interes public solicitate în scris sau verbal.
  4. Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesara pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.
  5. Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se motivează şi se comunica în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor.
  6. Pentru informaţiile solicitate verbal funcţionării din cadrul compartimentelor de informare şi relaţii publice au obligaţia să precizeze condiţiile şi formele în care are loc accesul la informaţiile de interes public şi pot furniza pe loc informaţiile solicitate. 7.Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii sau informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii... etc..
  7. Informaţiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituţie publică nu pot fi incluse în categoria informaţiilor clasificate şi constituie informaţii de interes public.
  8. Autorităţile publice au obligaţia să acorde fără discriminare acreditare ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în masa.
  9. Acreditarea se acordă la cerere, în termen de doua zile de la înregistrarea acesteia.
  10. Autorităţile publice pot refuza acordarea acreditării sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care împiedică desfăşurarea normala a activităţii autorităţii publice şi care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist, în condiţiile şi în limitele legii.
  11. Refuzul acordării acreditării şi retragerea acreditării unui ziarist se comunică în scris şi nu afectează dreptul organismului de presă de a obţine acreditarea pentru un alt ziarist.
  12. Acreditarea ziariștilor nu atrage controlul autorităţilor sau instituţiilor publice ce au acordat acreditarea asupra materialelor publicate de ziaristul acreditat.
  13. Participarea ziariștilor la activităţile autorităţilor sau instituţiilor publice nu va putea fi limitată ori restricționata prin reglementări interne ce exced textului Legii nr. 544/2001.
  14. Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorităţi ori instituţii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere şi atrage răspunderea disciplinara a celui vinovat.

Audacia et devotio!