Lipsă totală de profesionalism la vârful IGSU: “aparatele de respirat se echipează și utilizează, de obicei,(…) în spații închise”??!!??

Miercuri, 20 Septembrie 2023București
Autor: Ioana Anamaria Ungur

Intrebari despre Crevedia   interventia cu cei mai multi pompieri raniti din istoria Armei | imaginea 1 După ce, anterior, au cerut un răgaz prelungit pentru a putea răspunde la întrebările Agendei Pompierului, iată că a venit și ziua răspunsurilor năucitoare. Deși au răspuns la câteva din cele 24 de întrebări, cei de la IGSU au preferat să ne redirecteze către raportul prezentat de secretarul de stat Raed Arafat în conferința de presă. Din păcate, textul IGSU arată doar că la vârf bate vântul unei lipse de profesionalism crunte.

Cine a asigurat comanda intervenției de la Crevedia? Șefii de sectoare?

Întrebarea noastră: “Evenimentul de la Crevedia, ce tip de urgență a fost? Cine a condus intervenția?”, rămâne, după aproape 3 săptămâni, una fără răspuns. Mai marii IGSU ne trimit la raportul lui Arafat. Deh, așa face un specialist pompier adevărat, nu își dă cu părerea, să nu greșească, lasă civilii să vorbească. Undeva la paginile 7,8,9 și 10 din raport, unde nici pomeneală să aflăm ce tip de urgență a fost și cine a condus intervenția sau cine a asigurat comanda unică a intervenției. În plus, IGSU arată: “De asemenea, facem precizarea că, în baza Planului de intervenție comună semnat între ISU Dâmbovița și ISU București - Ilfov, în cazul producerii unor situații de urgență pe teritoriul administrativ al localității Crevedia, ISU București - Ilfov intervine în etapa I cu forte și mijloace, sens în care coordonarea și conducerea intervenției a fost realizată de ISU București - Ilfov. Ulterior, în etapa a II-a, coordonarea și conducerea intervenției s-a realizat pe două sectoare, astfel: zona de nord asigurată de ISU DB și zona de sud asigurată de ISU BIF”.

Acu’ să ne fie cu iertare, dar cei care conduc intervenția pe zone, se numesc șefi de sectoare după ISU 01 - INSTRUCȚIUNI PRIVIND INTERVENȚIA SERVICIILOR DE URGENȚĂ PROFESIONISTE – INTERVENȚIE LA INCENDII.

Din ISU 01 aflăm că: Sectorul de intervenție este porțiunea din zona de intervenție, stabilită prin ordin al comandantului intervenției, în care se dispun și acționează echipaje și echipe de intervenție cu misiuni distincte; se organizează, de regulă, în cazul incendiilor care se manifestă pe suprafețe întinse sau în construcții cu mai multe niveluri iar Șeful sectorului de intervenție este ofițerul sau subofițerul numit la locul intervenției, prin ordin al comandantului intervenției, care conduce operațiunile de intervenție într-un sector de intervenție. Conform aceluiași ISU 01, Comandantul intervenției este ofițerul din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, respectiv ofițerul sau subofițerul din cadrul serviciilor profesioniste pentru situații de urgență, care asigură conducerea intervenției la locul evenimentului.

În plus, în OMAI nr. 1.134 din 13 ianuarie 2006 pentru aprobarea Regulamentului privind planificarea, pregătirea, organizarea, desfășurarea și conducerea acțiunilor de intervenție ale serviciilor de urgență profesioniste (actualizat până la data de 10 iulie 2008*), la articolul 46 se precizează: (1) Conducerea acțiunilor de intervenție, pe urgente, se asigură astfel: a) urgența I - de șeful gărzii de intervenție al subunității în al cărei raion de intervenție s-a produs situația de urgență; b) urgența a II-a - de comandantul grupului de intervenție sau de inspectorul-șef, pentru inspectoratele unde nu funcționează grupuri de intervenție; c) urgența a III-a - de inspectorul-șef în a cărui rază de competentă s-a produs evenimentul; d) urgența a IV-a - de inspectorul general al Inspectoratului General. (2) Acțiunile de intervenție complexe din urgența I vor fi conduse de comandanții de subunități. (3) În absenta comandanților prevăzuți la alin. (1) lit. a)-d), conducerea acțiunilor de intervenție se asigură de către înlocuitorii legali la comandă.!!!! - ce e drept, la Crevedia nu a fost NIMENI din partea IGSU.

În același act normativ, la articolul 32, legiuitorul ne lămurește cum e cu urgențele: ”(1) În funcție de locul, natura, amploarea și evoluția evenimentului, intervențiile serviciilor profesioniste pentru situații de urgență sunt organizate astfel: a) urgența I - asigurată de garda/gărzile de intervenție a/ale subunității în raionul(obiectivul) afectat; b) urgența a II-a - asigurată de către subunitățile inspectoratului județean; c) urgența a III-a - asigurată de către două sau mai multe unități limitrofe; d) urgența a IV-a - asigurată prin grupări operative, dislocate la ordinul inspectorului general, al Inspectoratului General, în cazul unor intervenții de amploare și de lungă durată - adică ce s-a întâmplat la Crevedia.

Până la urmă, cine a asigurat COMANDA UNICĂ A INTERVENȚIEI DE LA CREVEDIA? Că, cu șefii de sectoare de la ISU BIF și ISU Dâmbovița, ne-am lămurit. De comandantul acțiunii, civil fără experiență de stingere dar care își fabrică legi pe plăcerea orgoliului, idem. Păcat că e depășit și nu pricepe.

IGSU: Aparatele de respirat “de obicei” se folosesc în interior. Serios?

Lipsa totala de profesionalism la varful IGSU   aparatele de respirat se echipeaza si utilizeaza  de obicei       in spatii inchise | imaginea 1

Alte întrebări ale Agendei Pompierului care au primit răspunsuri de-a dreptul ilare: Ce măsuri au fost dispuse pe linie de sănătate și securitate în muncă de la momentul anunțării intervenției? Personalul implicat în intervenție a purtat aparat de respirat? Dacă nu, care au fost considerentele care au stat la baza acestei decizii?. Și cu ocazia asta am aflat și noi cum interpretează oamenii de la vârful pompierilor anumite acte normative care stipulează intervențiile pompierilor în situații de urgență. Tocmai acei oameni care ar trebui să fie cei mai buni specialiști și care, la nevoie, ar trebui să îi poată verifica pe “tălpași”, sau să îi poată îndruma/consilia/ajuta.

Din răspunsul IGSU aflăm cu stupoare că (am sărit intenționat peste poveștile din legea 3192006 a securității și sănătății la locul de muncă, pentru că noi nu am întrebat ce măsuri trebuiau luate ci ce masuri s-au luat concret, din acest punct de vedere, la Crevedia - n.a.): “Potrivit prevederilor Ordinului Inspectorului General al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență nr. 1416/IG din 29,07,2013 - Ghid privind tehnica și tactica stingeri incendiilor - ISU 04”, aparatele de respirat se echipează și utilizează, de obicei, atunci când personalul destinat intervenției acționează pentru stingerea incendiilor în spații închise. De asemenea, precizăm faptul că rolul măștii de protecție din completul aparatului de respirat este acela de a preveni inhalarea, de către utilizator, a compușilor rezultați în urma arderii, aceasta nefiind concepută să asigure integritatea fizică în cazul producerii unui astfel de eveniment.”

Noaptea minții! O aberație mai mare nu am întâlnit în aproape 25 de ani de când scriu despre pompieri. Doamnelor și domnilor, puneți mânuța și citiți ISU 01 și ISU 04, chiar dacă lucrați pe la birouri, asta ca să înțelegeți cu ce se mănâncă munca oamenilor din linia întâi. Acei oameni pe umerii cărora îi faceți imagine lui Arafat. Dacă oamenii ăștia ar urma “recomandările” voastre, nu ar mai exista intervenție fără victime!!!!!!

ISU 01: ECHIPAREA ȘI ÎNDATORIRILE PERSONALULUI DESTINAT INTERVENȚIEI LA INCENDII

Art. 15 Echiparea la locul intervenției se execută în funcție de misiunile preconizate a fi executate sau a ordinelor primite și se adaptează permanent tehnicilor de intervenție aplicate, astfel încât să asigure îndeplinirea misiunilor în condiții de siguranță.

(1) Servantul 1

a) aparat de respirat cu aer comprimat (dotat sau nu cu dispozitiv de detectare a mișcării servantului)!!!!!!!!!!!! b) cagulă de protecție NOMEX; c) mănuși de protecție; d) toporaș psi; e) mănuși electroizolante (la nevoie); f) cizme de cauciuc (la nevoie); g) topor-târnăcop (la nevoie); h) coarda/cordița de salvare (la nevoie); i) costum de protecție anticalorică (la nevoie).

(2) Servantul 2

a) aparat de respirat cu aer comprimat (dotat sau nu cu dispozitiv de detectare a mișcării)!!!!!!!!!!; b) cagulă de protecție; c) mănuși de protecție; d) geantă accesorii (chei și feșe);e) mănuși electroizolante (la nevoie); f) cizme de cauciuc (la nevoie); g) costum de protecție anticalorică,(la nevoie); h) topor-târnăcop (la nevoie).

(3) Servantul 3

a) aparat de respirat cu aer comprimat (dotat sau nu cu dispozitiv de detectare a mișcării)!!!!!!!!!!; b) cagulă de protecție; c) mănuși de protecție; d) mănuși electroizolante (la nevoie);e) cizme de cauciuc (la nevoie); f) topor-târnăcop (la nevoie); g) coarda sau cordița de salvare (la nevoie); h) costum de protecție anticalorică, (la nevoie).

Aceleași prevederi sunt valabile și pentru modulul comandant echipaj, ba, chiar și pentru șoferul autospecialei este prevăzută echiparea cu aparat de respirat, în acest caz, doar LA NEVOIE!

“La locul intervenției conducătorul autospecialei/mecanicul de utilaj se echipează și cu: a) cască de protecție cu vizor; b) aparat de respirat cu aer comprimat (dotat sau nu cu dispozitiv de detectare a mișcării) – la nevoie!!!!!!; c) mănuși de protecție (la nevoie); d) cizme de cauciuc (la nevoie).”

Carevasăzică, conform ISU 01, APARATUL DE RESPIRAT NU ESTE OPȚIONAL, DECÂT PENTRU ȘOFERUL AUTOSPECIALEI. Alo, domnilor de la IGSU, cum ați ajuns, frate, la comanda pompierilor? Cum poate o instituție publică, SPECIALIZATĂ, SĂ DEBITEZE ASEMENE ABERAȚII? Păi până și ultimul răcan pricepe mai bine dacă citește ISU 01. Dar, să ne uităm un pic și în ISU 04, cel pe care îl indică IGSU în răspuns.

ISU 04 este un Ghid privind tehnica și tactica stingerii incendiilor. ISU 04, prezintă SITUAȚII TACTICE, CONCRETE, din care pompierii militari pot trage învățăminte pe care să le aplice în misiunile lor. Întâmplător, în ISU 04, situațiile tactice descrise vorbesc despre stingerea incendiilor în spații închise și SE REITEREAZĂ OBLIGATIVITATEA UTILIZĂRII APARATULUI DE RESPIRAT. Iată câteva din situațiile tactice descrise în ISU 04: Stingerea incendiilor la magazine și mari complexe comerciale, stingerea incendiilor la fabricile de ulei comestibil, la depozite de bușteni, săli aglomerate, fabricile de mobilă, centrale electrice etc. A nu se confunda cu ISU 01 care se referă STRICT ȘI CLAR la noțiunile de bază care trebuiesc cunoscute de un militar pompier, mai ales ECHIPAREA OBLIGATORIE a acestuia la intervenție.

Ce să mai spunem? Dorim să liniștim cititorii și cetățenii, pentru că, din fericire, nu vor avea “plăcerea” să întâlnească la vreun incendiu, niciun general cu stele și niciun colonel cu sporuri de 50% de pe la IGSU. Vor veni tot tălpașii, care, mai citesc și mai și pricep, prevederile care reglementează munca lor. De la birouri însă, totul e o beție de cuvinte fără sens și fără simțul realității. O bulă mare de imagine. Roșie. După placul lui Arafat.

Galerie imagini

 

Articolele publicate de agendapompierului.ro pot fi preluate de alte publicații online doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articol. Orice abatere de la aceasta regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor și va fi tratată ca atare.