Ambulanțe SMURD scoase din intervenție pentru filmul unui influencer. Arafat decide, statul execută. Pe gratis.
Încă nu i-a trecut Ordonanța de Urgență care îl face stăpân absolut peste IGSU, (detalii aici:
Arafat reorganizează ISU în stilul dictatorial consacrat: Niciun comandant de pompieri nu a fost consultat! si aici:
Raed Arafat reorganizează IGSU cu buldozerul: o construcție ilegală, scumpă și haotică
) dar Raed Arafat acționează deja ca și cum SMURD, IGSU și tot aparatul de urgență îi aparțin personal. Mai grav: folosește tehnica statului în producții comerciale
ale unor privați, fără bani, fără ordin asumat, fără contract cunoscut publicului.
Ambulanțele SMURD din dotarea IGSU, scoase din intervenție cu personal operativ cu tot și puse la dispoziția unui influencer. Gratuit.
În luna martie 2025, două ambulanțe SMURD din dotarea IGSU, aparținând ISU București‑Ilfov, încadrate cu personal operativ, au fost retrase din intervenție și utilizate în cadrul filmărilor pentru o producție artistică privată: Buzz House: The Movie 2.
Filmul nu are caracter instituțional, informativ sau educativ. Este o comedie artistică adresată tinerilor, cu profit direct pentru compania de producție. A încasat peste 1,8 milioane de dolari la box-office. Pentru statul român: zero lei. Contract: inexistent sau secret. Ordin: niciunul cunoscut. Răspundere: pasată de la MAI la DSU, fără nume, fără semnătură, fără transparență.
Cronologia mușamalizării: întrebări clare, răspunsuri ocolite, tăcere generalizată
15 iulie 2025: Agenda Pompierului întreabă oficial MAI cine a aprobat folosirea ambulanțelor la filmări. MAI pasează solicitarea către DSU (nr. 1736686⁄15.07.2025).
16 iulie: Solicitare adresată ISU BIF (M 7713⁄16.07.2025). Până la 31 iulie: nicio reacție, nicio justificare.
28 iulie: DSU răspunde în numele MAI (nr. 1736804⁄28.07.2025). Invocă un „protocol” nedefinit și „activitate de promovare instituțională”.
30 iulie: Solicitare oficială către IGSU (nr. 9601⁄30.07.2025). Se cer temeiul legal, documentele, avizul și ordinul de punere la dispoziție. Răspunsul se lasă așteptat.
Protocol invocat, dar niciodată văzut
DSU afirmă că filmarea ar fi fost „activitate de promovare instituțională” și că a existat un protocol oficial. Însă:
NU se precizează numărul protocolului;
NU se indică ce instituție l-a semnat;
NU se spune cine a emis ordinul de scoatere a tehnicii din intervenție;
NU se menționează dacă a existat vreun acord al IGSU, ISU BIF sau MAI.
În plus DSU a invocat Ordinul MAI nr. 201/2016 pentru justificarea generală PR sau de promovare instituțională. Acest ordin reglementează doar modul în care MAI gestionează relațiile publice și informarea, dar nu are nicio legătură cu regimul utilizării autovehiculelor sau tehnicii operaționale. Nu oferă temei legal pentru a scoate tehnica din intervenție în scopuri comerciale.
DSU NU poate semna protocoale de punere la dispoziție a tehnicii IGSU. Nici MAI. În răspunsul din 28 iulie 2025, DSU invocă existența unui „protocol”, dar nu are legal dreptul de a semna astfel de documente, iar MAI nu poate dispune de tehnică operativă fără avizul IGSU. Singura structură care poate legal încheia un asemenea protocol este ISU-ul care are tehnica în gestiune (ISU BIF), cu avizul prealabil al IGSU.
A fost implicat și IGAV? DSU lasă să se înțeleagă, dar nu recunoaște clar
DSU invocă existența unui „protocol de colaborare”, dar nu precizează semnatarii, data, scopul sau baza legală. În schimb, afirmă vag că tehnica și personalul au fost implicate „fără afectarea capacității operaționale a IGAv sau ISU București-Ilfov” — o formulare care ridică mai multe semne de întrebare decât oferă răspunsuri.
Ce anume a fost pus la dispoziție? A fost folosit un elicopter? Cine a aprobat? Pe ce temei? MAI NU EXPLICA, Predoiu pasează totul lui Arafat de parcă Arafat ar fi ministrul de interne
Ce spune legea? NORMATIVul din 1 septembrie 2008 privind asigurarea tehnică de autovehicule a structurilor Ministerului Afacerilor Interne, aprobat prin OMAI599/2008, prevede la Articolul 90 – Folosirea autovehiculelor:(1) Autovehiculele din dotarea unităților se folosesc numai în scopul pentru care sunt destinate, conform normei de dotare sau tabelei de înzestrare.
Aceasta este prevederea explicită care consfințește regimul restrictiv al tehnicii operative: dacă autovehiculul e destinat intervenției (ambulanță SMURD), el nu poate fi folosit în alt scop decât cel pentru care este înzestrat — adică salvare, transport medical, intervenție. Nu filme artistice, și, mai ales cu PERSONAL OPERATIV, DIN TURĂ.
DSU, fără statut juridic propriu, își arogă decizii operative cu tehnică de intervenție. În cazul Buzz House 2, vorbim, in lipsa unui protocol semnat cu IGSU sau IGAV, de decizia unilaterală a unei persoane: Raed Arafat.
Statul sponsorizează un brand privat. Pe tăcute.
Ambulanțele SMURD aparțin IGSU, dar marca SMURD este deținută de Fundația pentru SMURD, ONG-ul privat al lui Raed Arafat. Detalii aici: Cine deține SMURD? Agenda Pompierului cere Guvernului și Parlamentului să clarifice regimul juridic al mărcii SMURD.
Adică: statul român pompează bani, resurse și imagine în promovarea unei mărci care nu-i aparține. Iar în cazul acestui film artistic, statul a oferit: ambulanțe operative cu personal încadrat; posibil tehnică aviatică; promovare de imagine; totul pe gratis, pentru un privat.
Agenda Pompierului solicită public:
- Publicarea imediată a protocolului invocat de DSU;
- Precizarea exactă a ordinului/dispoziției operative prin care s-a permis scoaterea tehnicii;
- Anchetă administrativă asupra utilizării resurselor IGSU și IGAV;
- Blocarea oricărei forme de centralizare autoritară a urgențelor în mâinile unei singure persoane.
România nu are nevoie de un „comandant suprem” al urgențelor. Ci de instituții autonome, echilibru legal și respect pentru pompierii care salvează vieți, nu ratinguri.
Arafat acționează deja ca șef absolut, deși OUG-ul nu a fost încă adoptat. Raed Arafat promovează o Ordonanță de Urgență care i-ar conferi puterea de a numi șefii IGSU și control total asupra structurilor operative. Dar acest caz arată că el acționează deja ca atare: dispune de tehnică fără ordin public; mută echipaje din intervenție fără răspundere; folosește resursele publice pentru interese PR și imagine, fără bază legală.
Articolele publicate de agendapompierului.ro pot fi preluate de alte publicații online doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articol. Orice abatere de la aceasta regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor și va fi tratată ca atare.


