Proiectul transfrontalier S.M.U.R.D va fi implementat în Republica Moldova. Costuri aferente: aproape 7 milioane de euro

Sâmbătă, 10 August 2013Iași

Proiectul transfrontalier SMURD va fi implementat in Republica Moldova  Costuri aferente  aproape 7 milioane de euro | imaginea 1 Joi, 8 august a.c., la Iaşi, a avut loc deschiderea oficială a proiectului “Îmbunătăţirea răspunsului serviciului medical de urgenţă SMURD printr-un sistem comun de urgenţă pentru monitorizarea şi limitarea consecinţelor dezastrelor în zona transfrontalieră România, Ucraina şi Republica Moldova", proiect finanţat prin Programul de cooperare transfrontalieră România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013.

Au fost prezenţi reprezentanţi ai instituţiilor cheie din România şi Republica Moldova, responsabile de implementarea proiectului.

Întors de la întâlnirea de la Iaşi, şeful Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale a susţinut un briefing de presă, cu tematica „Realizarea programului SMURD în Republica Moldova”. Colonelul serviciului de salvare, Mihail Harabagiu a vorbit despre necesitatea şi importanţa acestui program pentru Republica Moldova. Pentru prima dată, o ţară care nu este membră a Uniunii Europene va acorda servicii de descarcerare, reanimare mobilă unei ţări integrate în UE şi invers.

În baza programului, România va achiziţiona un elicopter medical uşor, care va interveni pe  tot teritoriul Republicii Moldova. În acest proiect, Republica Moldova va participa cu şase unităţi tehnică de intervenţie terestră, printer care două autospeciale de descarcerare, două medicale, o autospecială tip laborator chimic şi o autospecială de transportare a sinistraţilor. Mihail Harabagiu a subliniat că aparatul de zbor achiziţionat de colegii români, va putea decola şi ateriza pe teren liber în oraşe sau localităţi rurale, fără nevoia unor piste speciale. Şeful serviciului s-a referit şi la evaluarea cadrului legislativ naţional pentru cele două ţări vecine, menţionând că la moment se lucrează intens la adaptarea cadrului legal pentru standardele europene.

Proiectul transfrontalier SMURD va fi implementat in Republica Moldova  Costuri aferente  aproape 7 milioane de euro | imaginea 2 La capitolul personalului de intervenţie, a afirmat că nu va fi nevoie de angajarea unor oameni noi, deoarece salvatorii din cadrul Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale intervin sînt deja instruiţi pentru intervenţiile la descarcerări, salvări de la înălţime, incendii dar şi lucrări subacvatice. Mai mult, pompierii din Republica Moldova vor acţiona şi în calitate de paramedici. Realizarea proiectului este posibilă în urma unui grant oferit de Uniunea Europeană. Costul proiectului constituie  6 milioane 699 mii euro, dintre care 1 milion 700 mii euro este investit de Republica Moldova.

Proiectul transfrontalier SMURD a fost iniţiat în septembrie 2010, aplicant fiind Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul MAI, România, iar parteneri- Inspectoratul General de Aviaţie al MAI, România şi Serviciul de Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, din Republica Moldova.

Obiectivele generale ale proiectului sunt:

  • îmbunătăţirea calităţii serviciilor de urgenţă din zona de frontieră a României (judeţele Iaşi, Vaslui, Galaţi, Tulcea, Brăila) cu Republica Moldova, prin creşterea capacităţii de intervenţie a structurilor responsabile de managementul situaţiilor de urgenţă, respectiv creşterea nivelului de siguranţă şi sănătate a populaţiei
  • dezvoltarea de soluţii pe termen lung a problemelor specifice domeniului de management al situaţiilor de urgenţă la graniţa româno-moldovenească, prin crearea unei infrastructuri specifice scopului limitării consecinţelor situaţiilor de urgenţă
  • întărirea relaţiilor de cooperare şi colaborare operativă între structurile responsabile cu managementul situaţiilor de urgenţă din România şi Republica Moldova, în perspectiva îmbunătăţirii securităţii populaţiei, protejării vieţii şi proprietăţii.

Au fost derulate primele acţiuni, printre care selectarea şi constituirea echipei de management, au fost desfăşurate şedinţe tehnice, şi s-a procedat la analizarea cadrului legislativ existent. Paşii următori vizează achiziţionarea echipamentului de intervenţie, stabilirea procedurii comune de monitorizare şi intervenţie, desfăşurarea activităţilor de training, dar şi exerciţiile de cooperare. Perioada de implementare, se preconizează a fi martie 2013 - martie 2015.

Galerie imagini