Ambulanțele SMURD, scoase ilegal din intervenție: Arafat dictează, Predoiu tace complice
În România lui 2025, viața cetățenilor poate fi pusă pe pauză pentru ca Raed Arafat să facă jocurile unor producători de filme comerciale. Două ambulanțe SMURD din dotarea ISU București-Ilfov, cu șase
salvatori la bord, au fost scoase de pe intervenție timp de o noapte întreagă, nu pentru salvarea de vieți, ci pentru a apărea într-un film privat.
Protocol fantomă, minciuni instituționale
La întrebările oficiale adresate de Agenda Pompierului, Ministerul Afacerilor Interne nu și-a asumat responsabilitatea și a pasat cazul către DSU, condus de Raed Arafat. DSU a invocat un așa-zis „protocol oficial” dar nu a oferit nici măcar numărul de înregistrare al acestuia și nu a indicat părțile semnatare: „Activitatea s-a derulat în temeiul unui protocol de colaborare, iar participarea personalului și tehnicii s-a realizat cu respectarea strictă a legislației privind prioritizarea misiunilor operative, în afara intervalelor critice de intervenție și fără afectarea capacității operaționale a IGAv sau ISU București-Ilfov. A fost încheiat un protocol oficial, care reglementează în detaliu: obiectivele acțiunii (promovarea activității reale a echipelor de salvatori); limitările logistice și de acces; obligațiile producătorului privind respectarea imaginii instituționale; absența oricăror costuri pentru partea MAI. Conform prevederilor protocolului, toate costurile aferente producției au fost suportate exclusiv de către producător. Nu a existat nicio plată sau sponsorizare din partea producătorului către structurile MAI implicate, iar participarea personalului și utilizarea echipamentelor s-a realizat cu titlu gratuit, exclusiv în scopul promovării instituționale, fără implicare financiară din partea MAI.”
La solicitarea adresată de revista noastră, IGSU, prin care ceream o copie a protocolului de colaborare cu realizatorii filmului, răspunsul este categoric: „Inspectoratul General nu este parte semnatară a unui protocol sau parteneriat care să reglementeze activitatea menționată în solicitare, motiv pentru care nu vă putem pune la dispoziție un astfel de document, nici alte informații care să răspundă întrebărilor adresate pe marginea acestui aspect.”
Situația ridică o problemă gravă: dacă acel „protocol oficial” chiar există, el nu poartă semnătura MAI – din moment ce ministerul a indicat DSU și nici cea a IGSU, care a confirmat în scris că nu a semnat nimic.
În aceste condiții, singura variantă rămasă ar fi ca documentul să fi fost semnat exclusiv de DSU. Dar DSU nu are personalitate juridică, nu are patrimoniu și nici capacitate legală de a încheia protocoale în numele MAI sau al IGSU. Prin urmare, un asemenea protocol, chiar dacă există pe hârtie, este abuziv, nelegal și lipsit de efecte juridice. În acest caz se pare că Arafat dispune de resursele pompierilor fără documente legale, iar apoi minte cu tupeu opinia publică uitând că legea nu îi permite aroganțele cu care s-a obișnuit.
Interzis prin lege, permis prin abuz
Legislația nu lasă loc de interpretări. Chiar actele invocate de Raed Arafat arată clar că folosirea ambulanțelor SMURD într-un film privat este ilegală.
OMAI nr. 201⁄2016: Articolul 25: „Instituţiile şi structurile aflate în subordinea MAI pot colabora cu studiouri, case de film, societăţi de producţie cinematografică, la producerea unor materiale foto-audiovideo, prin punerea la dispoziţie de tehnică, personal şi uniforme proprii. În procesul de aprobare a unui astfel de demers se va avea în vedere şi avizul de oportunitate al structurii specializate de la eşalonul ierarhic superior, pe baza cererii scrise şi a scenariului trimise de solicitantul colaborării.” Articolul 26: „(1) Nicio activitate necesară producerii materialelor prevăzute la art. 25 nu poate fi derulată înainte de încheierea unui contract/acord de colaborare ori parteneriat, încheiat în condiţiile reglementărilor în vigoare. (2) Contractul/Acordul prevăzut la alin. (1) trebuie să cuprindă inclusiv clauze referitoare la: a)indicarea statutului de colaborator sau coproducător al MAI şi menţionarea acestui statut pe generic, copertă, afiş etc.; b) dreptul unităţii solicitate de a retrage personalul şi tehnica specifică în cazul apariţiei unor neconcordanţe între scenariu, decupajul regizoral şi filmările propriu-zise, de natură să afecteze imaginea acesteia sau a MAI, fără aplicarea vreunei sancţiuni sau naşterea unei obligaţii pentru sine sau MAI.” Articolul 27: „La încheierea activităţilor prevăzute la art. 26, unitatea solicitată informează structura specializată de la eşalonul ierarhic superior asupra modului în care s-a realizat colaborarea, problemele apărute şi modul de rezolvare a acestora, precum şi cu privire la alte aspecte de interes, prezentând, după caz, propuneri în consecinţă.”
În plus, un alt ordin de ministru, OMAI nr. 599⁄2008, prevede la art. 90: „(1) Autovehiculele din dotarea unităților se folosesc numai în scopul pentru care sunt destinate conform normei de dotare sau tabelei de înzestrare. (2) Este interzisă alocarea sau utilizarea autovehiculelor la o anumită categorie de destinație, suplimentar față de prevederile normei de dotare, respectiv ale tabelei de înzestrare. Autovehiculele existente suplimentar față de prevederile de dotare și care nu pot fi realocate prin substituire la o altă categorie ca urmare a diferențelor constructive semnificative care fac improprie utilizarea conform destinației pentru care se substituie se retrag din exploatare și se disponibilizează conform reglementărilor în vigoare.”
Observăm că tocmai actul invocat de DSU și IGSU (OMAI 201⁄2016) demonstrează contrariul: fără cerere scrisă, scenariu depus și contract/acord semnat de o entitate cu personalitate juridică, dar și fără indicarea statutului de colaborator sau coproducător al MAI şi menţionarea acestui statut pe generic, copertă/afiș, scoaterea ambulanțelor de pe intervenție a fost un abuz flagrant.
În răspunsul către redacția Agenda Pompierului, DSU invocă și OUG nr. 21⁄2004, precizând că: „DSU are ca atribuție principală, printre altele, «comunicarea publică în domeniul situațiilor de urgență și al dezastrelor, sub coordonarea ministrului afacerilor interne, potrivit domeniilor de competență ale structurilor aflate în coordonare sau coordonare operațională».” Însă această prevedere se referă strict la informarea instituțională (campanii publice, educație, comunicare oficială), nu la participarea la filme artistice comerciale.
Concluzia este limpede: chiar actele normative invocate de Raed Arafat demonstrează ilegalitatea acțiunii. În lipsa unui protocol semnat de entitatea competentă și a unui contract conform legii, scoaterea ambulanțelor SMURD de pe intervenție pentru un film privat este un abuz.
Minciuna „capacității neafectate”
DSU susține că filmarea nu ar fi afectat răspunsul operativ: „Participarea personalului și tehnicii s-a realizat cu respectarea strictă a legislației privind prioritizarea misiunilor operative, în afara intervalelor critice de intervenție și fără afectarea capacității operaționale a IGAV sau ISU București-Ilfov.”
Și totuși, două ambulanțe SMURD au lipsit zece ore de pe teren, între 19:00 și 05:00, pentru o filmare privată, într-un oraș unde timpii de răspuns fac diferența dintre viață și moarte. În plină criză de personal și resurse, această retragere vulnerabilizează sistemul și pune în pericol vieți. Afirmația DSU că „nu a fost afectată capacitatea operativă” e o minciună sfruntată: urgențele nu au „intervale necritice”!!!
În plus, singura posibilitate ca operativul să nu fie afectat ar fi fost suplimentarea cu tehnică, și personal adus de acasă – ceea ce arată incoerența și caracterul sfidător al deciziei luate de Arafat în condițiile în care MAI se plânge de criză economică și de imposibilitatea de plată a orelor suplimentare, cerându-se imperativ subunităților teritoriale ale IGSU să NU genereze cheltuieli suplimentare decât în situații justificate.
Box-office de milioane de dolari: profit privat, pierderi publice
Filmul „Buzz House: The Movie 2” a fost un veritabil fenomen la box office: anul acesta, a ocupat locul 4 în topul celor mai mari încasări din România, cu un total de 7 968 118 lei (aproximativ $1,8 milioane USD) conform Wikipedia și doar în weekendul de debut, a generat 3 549 270 lei, plasându-se pe primul loc în box office-ul românesc.
În contrast, statul român a oferit resurse publice – ambulanțe SMURD, combustibil, personal calificat, timp operativ – fără nicio factură, contract, protocol sau compensație. În absența unui protocol conform OMAI nr. 201⁄2016 - cel invocat de Arafat, aceasta nu este promovare instituțională, ci folosirea ilegală a bunurilor publice în beneficiul unui privat.
Predoiu, complice prin tăcere
În loc să oprească abuzul, ministrul Cătălin Predoiu acoperă mizeriile lui Arafat prin pasarea responsabilității și prin tăcere. Cu atât mai grav cu cât, potrivit răspunsului DSU, nu doar ambulanțele SMURD au fost scoase din intervenție, ci și elicopterele IGAV – unitate aflată tot în subordinea MAI. În aceste condiții, Predoiu se face complice la deturnarea resurselor pompierilor și aviatorilor MAI și la sfidarea legii.
Situația prezentată, bâlbele instituționale și sfidarea legii, ne duc spre un caz din ce în ce mai evident de abuz în serviciu și de prejudiciu adus statului. E timpul ca organele abilitate să facă lumină: Direcția Generală Anticorupție, pentru verificarea protocolului fantomă și a ordinelor lipsă; Curtea de Conturi și ANAF, pentru calculul prejudiciului creat prin folosirea gratuită a tehnicii operative în scop privat; Parchetul militar, pentru verificarea faptelor de deturnare a resurselor publice.
Concluzia tristă e că Raed Arafat cu concursul ministrului de interne sfidează nu numai militarii IGSU și IGAV dar și legea. Șeful DSU dispune discreționar de ambulanțele SMURD ca de propria avere și minte opinia publică. Cătălin Predoiu îi acoperă mizeriile printr-o pasivitate și toleranță complice. Și totuși, ambulanțele SMURD nu sunt recuzită de film scoasă la ofertă. Ele sunt cumpărate din bani publici și sunt destinate exclusiv salvării de vieți omenești.
Solicităm public premierului Ilie Bolojan să dispună de urgență un control la Ministerul Afacerilor Interne, pentru a clarifica modul în care resursele statului – ambulanțe SMURD, elicoptere IGAV, personal și tehnică – au fost scoase din misiuni operative și puse la dispoziția unei case private de producție cinematografică. Verificarea trebuie să vizeze atât responsabilitatea ministrului Cătălin Predoiu, cât și depășirea atribuțiilor de către secretarul de stat Raed Arafat, care a dispus asupra unor resurse fără bază legală.
Solicităm Parlamentului României, prin Comisia pentru sănătate și familie, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții, să deschidă de urgență o anchetă parlamentară privind modul în care Ministerul Afacerilor Interne și Departamentul pentru Situații de Urgență au gestionat acest caz. Este necesară verificarea legalității „protocolului fantomă”, a prejudiciului creat prin folosirea gratuită a tehnicii operative în scop privat și a posibilelor fapte de abuz în serviciu.
Articolele publicate de agendapompierului.ro pot fi preluate de alte publicații online doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articol. Orice abatere de la aceasta regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor și va fi tratată ca atare.


